menu

Blogoverzicht

Alleen de boterham van de baas is rijkelijk belegd
Publicatiedatum: 27-04-2017
De fiscus kijkt met u mee. De ondernemer van een pannenkoekenrestaurant kan erover meepraten. Dat pannenkoeken een mooie brutowinst kunnen opleveren, dat is in de wereld van de horeca wel bekend. De belastinginspecteur constateert een véél te hoog inkooppercentage (18% boven...
Een lekkere binnenkomer!
Publicatiedatum: 13-04-2017
De mystery guest rijdt naar het hotel, parkeert de auto in de parkeerkelder en loopt naar de receptie.De receptioniste kijkt de gast aan en groet met “Wat komt u doen?” Dat kan als ‘binnenkomer’ echt niet! In de instructie voor de mystery guest staat dat zij nog twee keer...
Een hard gelag
Publicatiedatum: 29-03-2017
De laatste maanden zijn er veel klachten van gasten. De bedrijfsleidster is er al meermalen op aangesproken maar er verandert niets. Ik was bij een restaurantondernemer in Arnhem. Aanleiding voor de ontmoeting: “Ik krijg de laatste maanden veel klachten over de medewerkers. Is wel meest...
Is bedrijfsverplaatsing de oplossing?
Publicatiedatum: 01-03-2017
Volgens de horecaondernemer/traiteur leidt de leegstand in zijn straat tot teruggang van zijn omzet. “Als het zo doorgaat, gaat mijn bedrijf kapot! De traiteur loopt goed, ik doe ook catering en ook dat gaat goed! Maar mijn restaurantgedeelte, daar eten veel te weinig gasten. Dus wil ik...
Een aanbeveling waard?
Publicatiedatum: 14-09-2016
Een goede horecaondernemer wil altijd weten hoe zijn gasten de service en kwaliteit ervaren! Door te praten met gasten kom je veel, maar niet alles te weten. Gasten een enquêteformuliertje laten invullen? Daarmee krijg je meestal alleen de hele goede òf de hele slechte ervaringen te...
De mystery guest afgepoeierd
Publicatiedatum: 22-01-2016
Wij verzorgen ook mystery guest bezoeken voor hotels en restaurants. Op zondagmiddag om 14.30 uur was ik in een restaurant/partycentrum; het was hier een drukte van belang. Ik nam plaats aan een hoge tafel, in de buurt van de bar. Na enkele minuten komt de norse serveerster naar mij toe en...
De crisis voorbij! een nieuwe start.......
Publicatiedatum: 17-12-2015
In augustus was ik bij Peter en Marianne in Tilburg. Zij hebben een leuk en gezellig themarestaurant dat zij al sinds 2006 exploiteren. De start was goed, maar toen kwam 2008! ‘Knijpen’, Marianne stortte zich op de inkoop en zij draaide bij Peter (hij draait de keuken) ...
Bezorgt het Kerstdiner u hoofdbrekens?
Publicatiedatum: 10-12-2015
Veel horecamedewerkers en -ondernemers kijken uit naar de Kerst! Gezelligheid, gasten die netjes gekleed aan een gereserveerde tafel plaatsnemen. De sfeer is goed, het interieur is in een heerlijke Kerstsfeer gebracht, de tafels zijn feestelijk en de medewerkers hebben een goed humeur....
Snel, sneller, snelst...
Publicatiedatum: 28-10-2015
Onze opdrachtgever start een vier sterren hotel in Valencia, Spanje. De eerste gasten worden verwacht op 8 juli; nog 11 dagen te gaan! En dan … dan komt de vestigingsmanager Michel tot de ontdekking dat er nog enkele cruciale zaken zijn vergeten! Hellup! Wat nu? vraagt Michel mij en ik...
De kunst van het weglaten
Publicatiedatum: 01-08-2015
Peter heeft een mooie cafetaria in Emmen. Het is een druk bedrijf met goede producten, en Peter werkt zich een slag in de rondte! Maar hij verdient geen cent! Sterker nog zijn cafetaria is de laatste 3 jaar verliesgevend. Bij onze inventarisatie zegt Peter: “Wij hebben hartstikke veel vaste...
Voor een dichte deur
Publicatiedatum: 23-07-2015
De telefoon gaat: “Zeg, doen jullie ook kwaliteitsonderzoeken?”, is de vraag van de beller. Ik antwoord: “Jazeker, en met welk doel wilt u dat wij een meting gaan uitvoeren?”, is mijn vraag. “Nou, ik merk dat de omzet fors achterblijft bij de prognose. En ik heb geen...